Tekst preuzet iz Swibir Magazina vol5/2022 https://en.calameo.com/read/005749932a14b243b090e
U triatlonu dosta pažnje posvećujemo tehnici, pogotovo na plivanju i trčanju, ali ono što zanemarujemo svjesno ili nesvjesno jest tehnika vožnje na biciklu. Tehnička potkovanost na biciklu glavni je preduvjet za sigurnu i uspješnu vožnju.
Većina triatlonaca fokusira se na stvari kao što su kupovanje najnovijih bicikala, bolje i skupocjene opreme, gadgeta... a zaboravljaju ili ne znaju da s boljom tehnikom također mogu biti brži.
Brži se može biti dobrim i samouvjerenim upravljanjem biciklom, pravilnim ulascima u zavoj, boljim okretima za 180 stupnjeva koji su česti na utrkama, primjerenom kadencom, dobrim ubrzanjima i prepoznavanjem određenih situacija u utrci te pravovremenim odgovorom na takve izazove. Što je najvažnije dobrom tehnikom možemo izbjeći kobne pogreške koje dovode do padova i svih posljedica koje nosi taj pad kao što su ozljede, lomovi i uništavanje opreme i bicikla.
Zbog nedostatka tehničkih sposobnosti često se precjenjuju ili podcjenjuju vlastite mogućnosti, a uz to visok intenzitet i umor na utrkama usporavaju pravovremene reakcije čime sebe i druge natjecatelje dovodimo u opasnost. To možemo donekle popraviti samo vježbanjem tehnike i višestrukim ponavljanjem određenih vježbi i zadataka.
Prije svakog treninga vožnje bicikla bitno je provjeriti i imati svu potrebnu opremu sa sobom.
Na vožnju se ne ide bez kacige, rezervne zračnice i pumpe, bidona (voda/izotonik), hrane (gelovi, pločice) nešto novaca, mobitela i osobne iskaznice.
Važno je provjeriti tlak u gumama, kočnice, sajle, zategnutost quick relasea, podmazati lanac i tek onda smo spremni za trening.
Ne bi bilo loše provjeriti poziciju na biciklu ili otići na bike-fitting ili se posavjetovati s nekim iskusnim jer položaj na biciklu može dosta utjecati na samu tehniku. Recimo ako je sjedalo previsoko postavljeno ili volan previše udaljen, nemamo više dobar osjećaj za sigurnost, teže reagiramo i sl. , a ako je sjedalo prenisko, ne možemo dovoljno dobro iskoristiti snagu i može doći do ozljeda.
Navest ću nekoliko vježbi tehnike koje možemo ukomponirati u svakodnevni trening, recimo tijekom zagrijavanja ili hlađenju. Za to nam nije potrebno puno vremena, dovoljno je 10 do 15 min, ali treba biti redovit u vježbanju tijekom cijele godine.
Vježbe:
- kretanje i penjanje na bicikl- zvuči banalno, ali u triatlonu dosta važno da se sigurno krene na bicikl nakon plivanja (bitno za prvu tranziciju)
- zaustavljanje i silaženje- vježbati naglo zaustavljanje iz sve veće i veće brzine ( bitno za drugu tranziciju u triatlonu)
- pravovremeno mijenjanje brzina – pogotovo se odnosi na tehnički zahtjevne staze i kod izmjene brda i nizbrdica da se na vrijeme prebaci u odgovarajuću brzinu kako bi se lakše ili brže izveo određeni dio staze.
- ulazak u zavoj – pravilan ulazak u zavoj, znati izabrati najbolju putanju kretanja, pripaziti na unutarnju nogu da nije ispružena, vanjska noga kao balans i oslonac, probati različite položaje ruku i pronaći si gdje si najsigurniji, kočiti prije zavoja, a ne kad smo već ušli u zavoj
- slalom vožnja – promjena smjera kretanja između čunjeva ili određenih oznaka
- okreti - u triatlonu najvažniji oni za 180 stupnjeva, često ih susrećemo na utrkama, prije okreta prebaciti u lakšu brzinu da možemo što bolje krenuti kad ga napravimo, ne odmah ići prema čunju već uzeti širi luk kretanja pa onda krenuti u okret, dignuti se na noge i napraviti ubrzanja nakon okreta, vježbati okret tako da smanjujemo sve više i više prostor za manevar
- ubrzanja – vježbati ubrzanja iz sjedenja i još više ona iz stajanja na nogama, biti u odgovarajućoj brzini kad se dižemo na noge i iskoristiti prijenos težine tijela sa strane na stranu u ubrzanje, kvalitetno primiti volan i što više koristiti i ruke u tom ubrzanju
- kadenca (broj okretaja pedala u 1 min) – neću ulaziti u debate o pravilnom broju okretaja jer je dosta individualno i ovisi o građi tijela, fizičkoj spremnosti, ali bitno je pronaći kadencu koja nam najviše odgovara i koja odgovara našim motoričkim sposobnostima, ali vježbati vožnju u visokoj i niskoj kadenci
- vožnja u grupi – ono što prvenstveno treba imati na umu kod vožnje u grupi jest da više nismo sami nego dio grupe i tako onda treba i razmišljati da svaka naša akcija utječe na druge u grupi. Najvažnije je kvalitetno komunicirati u grupi i biti prisutan u trenutku, pokazivati smjer, znakove, rupe i druge opasnosti koje dolaze.
- smjene – vježbati davanje smjena, smjene dati kad je za to sigurno, a ne dok nam auto ide u susret ili nas zaobilazi ili na uskom dijelu ceste. Kada idemo u smjenu ne raditi to prenaglo i preagresivno, nego kontinuirano i pomalo ubrzavati.
Na svakome od nas je izbor hoćemo li i koliko raditi na tehnici vožnje bicikla, ali je svakako bitno da imamo barem temeljne tehničke sposobnosti.
تعليقات